Digitale oefenkansen met ODOK. Vanaf januari 2022 zetten we meer in op digitale oefenkansen. Voor mensen die weinig tot geen voeling hebben met de digitale wereld. We willen hen op een laagdrempelige manier in contact brengen met digitale toepassingen. Namelijk door spontane ondersteuning te krijgen van medewerkers en vrijwilligers van vertrouwde organisaties, zoals een dienstencentrum.
Bankzaken, online shoppen en boodschappen doen, een reis boeken, je belastingen invullen, videobellen met vrienden, … Steeds meer dingen gebeuren met de computer en via het internet.
Onder de projecttitel ODOK (Ondersteuning Digitale OefenKansen) werken 5 Avansa’s een ondersteuningsaanbod uit voor organisaties die zo’n digitale oefenkansen willen aanbieden aan hun bezoekers. Pieter Duysburgh, die al proefdraaide in het Gentse dienstencentrum, legt uit wat dit ondersteuningsaanbod precies inhoudt.
Pieter, vertel eens over je ervaring in het Gentse dienstencentrum?
Pieter: Het dienstencentrum was een goede plek om het traject te testen. We werken in 3 stappen:
In de 2de workshop werken de deelnemers naar digitale oefenkansen voor hun organisatie. Kan je voorbeelden geven van ‘digitale oefenkansen’?
Pieter: We denken eerst grondig na over de doelgroep, wat ze bij de organisatie komen zoeken en denken van daaruit over mogelijkheden voor oefenkansen. Enkele voorbeelden:
In het dienstencentrum:
Bij een armoedeorganisatie:
Het moeten niet altijd praktische dingen zijn. Oefenkansen mogen ook gewoon verrassen of entertainen. Wegwijs worden in de digitale wereld levert immers niet alleen praktische voordelen op, maar kan je leven zeker ook leuker maken.
Voor wie is dit ondersteuningsaanbod precies?
Ideaal is een mix van professionele medewerkers en vrijwilligers van de organisatie, zoals in het Gentse dienstencentrum. Het is belangrijk dat de vrijwilligers de doelgroep van de organisatie goed kennen, want we willen ons eerst goed inleven in de mensen die we willen bereiken. Vanuit de noden van de doelgroep denken we na over mogelijkheden voor oefenkansen.
Krijgen de medewerkers en vrijwilligers nog extra begeleiding, naast de drie gratis workshops?
Als ODOK enthousiast onthaald wordt, dan zoeken we naar een manier om de doelgroep van de organisatie blijvend digitale oefenkansen te bieden. We noteren de afspraken in een engagementsverklaring tussen vrijwilligers en de organisatie, en we denken na over intervisie.
Klinkt dit interessant? Wil je zelf je steentje bij dragen en aan de slage gaan als digi-vrijwilliger in een organisatie in je buurt? Wil je zelf blijven bijleren via intervisiemomenten?
Neem contact op met kathleen.devroe@avansa.be.