Veel mensen ervaren de digitale wereld als groot en ingewikkeld: ze hebben het gevoel niet mee te kunnen, zijn bang om fouten te maken en laten het digitale liever links liggen.
Gelukkig zijn er initiatieven die op een laagdrempelige manier mensen op het digitale pad introduceren via digitale prikkels. Ons project Ondersteuning Digitale Oefenkansen (ODOK) is er zo eentje.
Digitale prikkels?
De bedoeling van ODOK is om vrijwilligers op te leiden die actief zijn in verenigingen, dienstencentra, sportclubs,… Zij kunnen deelnemers of leden die bij hen over de vloer komen een vrijblijvende, positieve digitale ervaring te geven. Dit liefst in hun vertrouwde omgeving, als extraatje bij een gekende activiteit. Op die manier bereiken we mensen die anders niet in contact (willen) komen met de digitale wereld. Door in te spelen op iets wat niemand vreemd is: nieuwsgierigheid.
Bijvoorbeeld, een natuurgids die tijdens een wandeling toont hoe je met je smartphone een plantje kan herkennen, of een zorgkundige die in een woonzorgcentrum samen met de bewoner op de computer de straat bekijkt waar die vroeger woonde. Zie het als een extra blik op onze wereld, zonder verplichtingen.
Stap voor stap, daar draait het om
Ook OKRA Temse ging met de digitale oefenkansen aan de slag. Teamleider Walter Franckaert geeft ons met plezier een woordje uitleg. Via Teams natuurlijk, wat had je gedacht?
Bij OKRA ligt de nadruk op ontmoetingen: van ontspanningsnamiddagen met fietsen, wandelen en lijndansen tot informatiesessies rond erfenisrechten en zorgpremies. OKRA had al van voor de coronacrisis een ‘digitaal’ café waar ze één keer per maand een app uitprobeerden. Maar voor sommige leden bleef het een drempel. Daarom was OKRA enthousiast toen Avansa met het project rond digitale oefenkansen op de proppen kwam. En dat hebben ze toegepast in de reeks Soepel actief.
Soepel naar Compostella
Soepel actief is een reeks van 12 voormiddagen waar mensen een uur samenkomen om turnoefeningen te doen. Iets dat helemaal niets te maken heeft met de digitale wereld dus, een ideaal testpubliek. Het idee was om samen digitaal naar Santiago de Compostella te wandelen.
Elke samenkomst bekeken ze de resultaten: waar bevinden we ons al? Voor veel mensen was dit echt een openbaring: zo kan het dus ook! Het grote voordeel was dat de groep al samenhing. Een uurtje soepel actief zijn, en dan nog een uurtje ‘blijven plakken’, zoals ze zeggen. Met een koffie en een koekske. Steeds meer mensen gingen, dankzij het groepsgevoel en de aandacht voor elke kleine stap, mee op weg. Ze zijn aangekomen als groep, en dat is natuurlijk gevierd. Met een typische Spaanse namiddag, kledij en lekkere gerechten inbegrepen.
“De stappen zo klein mogelijk houden en elkaar helpen waar nodig, dat is de sleutel van succes.”
En verder?
De stappen zo klein mogelijk houden en elkaar helpen waar nodig, dat is de sleutel van succes. Hoe Walter de toekomst ziet? Vooral meer van hetzelfde, want dit concept werkt. Eén van de komende maanden begint het dartsclubje met een app voor de puntentelling. De foto- en filmclub is ondertussen ook al gestart met een WhatsApp-groepje om collages in te delen en af te spreken. Je ziet dat de drempels merkbaar lager worden. Maar het zal altijd plezant blijven, laten we dat vooral vasthouden.
Wil jij onze digitale prikkels ook in jouw organisatie?
Je kan een gratis workshop boeken via onze collega Kathleen of Mediawijs. Ontdek ook de inspiratiegids en ga er zelf mee aan de slag!